České podniky v aréně sociálních sítí a nejnovějších technologií

K internetu byly v roce 2018 připojeny již čtyři pětiny českých domácností (81 %) a podobný podíl domácností vlastnil počítač (78 %). Počet Čechů starších 16 let, kteří využívali sociální sítě, překročil padesátiprocentní hranici. Jak využívají komunikační kanál sociálních sítí české podniky? I na to zná ČSÚ odpovědi.

Digitální technologie

Přesně polovina zaměstnanců měla v roce 2018 v práci přístup na počítač, 43 % z nich s přístupem na internet. Například ve Švédsku používalo počítač s internetem již 76 % zaměstnanců. Více jak čtvrtina (27 %) zaměstnanců v ČR se mohla na světovou informační dálnici dostat prostřednictvím služebního telefonu, tabletu nebo notebooku.

Vlastní profil na sociálních sítích mělo v loňském roce přes 40 % firem s více jak deseti zaměstnanci. Celkem 83 % tuzemských podniků disponovalo v roce 2018 vlastními webovými stránkami, v roce 2002 to bylo jen 56 procent. V porovnání se zeměmi EU jsme na tom poměrně dobře, řadíme se do horní poloviny žebříčku. Proti premiantovi – Finsku s 96 % sice zaostáváme, ale například v Bulharsku má vlastní web jen 51 % a v Rumunsku 44 % firem.

Prostřednictvím vlastního webu prodávalo v roce 2017 zboží a služby 19 % českých podniků. Nepřekvapí, že nejčastěji se jednalo o firmy podnikající v cestovním ruchu (66 %) nebo ubytovací zařízení (63 %). Nejméně se online prodej využíval ve stavebnictví (4 %).

Sociální sítě využívalo v loňském roce již 44 % firem, a to především Facebook a LinkedIn (42 %). Na tomto poli zaznamenaly české podniky za několik posledních let velký skok dopředu, v porovnání s rokem 2013, kdy vlastní profil na sociálních sítích spravovalo jen 15 % z nich.

Bod zlomu: rozvoj 3D technologií

Velkou technologickou inovaci poslední doby představuje 3D tisk. V roce 2017 tuto technologii využívala již čtyři procenta domácích podniků, především v odvětvích zabývajících se výzkumem a vývojem (37 %), v elektronickém (27 %) a v automobilovém průmyslu (21 %). V celoevropském průměru jsme v aktivním využívání 3D tisku přesně uprostřed, lídry jsou opět skandinávské země – ve Finsku využívá potenciál aditivní výroby 6,5 % a v Dánsku 6,2 % podniků.

Více informací k tématu naleznete v tiskové zprávě „Roboty využívají hlavně velké průmyslové firmy“ a v publikaci „Využívání informačních a komunikačních technologií v podnikatelském sektoru – rok 2017, leden 2018“ .