Evropská unie je rájem e shopů

Téměř dvě třetiny Evropanů si v roce 2018 objednávaly zboží po internetu, o deset let dříve to byla necelá třetina. Nejrozšířenější byl tento způsob nakupování ve Skandinávii a v západoevropských zemích. Česko se v žebříčku unijních zemí řadilo k celoevropskému průměru.

Online nákupy

V nakupování přes internet oceňují spotřebitelé nejčastěji komfort a pohodlí, okamžitou možnost nákupu odkudkoliv, úsporu času, přístup k širší škále produktů i k porovnávání cen a provádění transakcí z mobilních zařízení. Nejvíce lákají zákazníky dny velkých slev. K těm nejpopulárnějším patří už tradičně Black Friday (černý pátek), k němuž se přidal novější Cyber Monday, který vznikl za účelem zvýšení prodeje přes internet a připadá na první pondělí po svátcích Dne díkůvzdání. Díky tomu mohou lidé ve slevách nakupovat on‑line od pátku až do pondělí, tedy celé čtyři dny.

Podíl on‑line zákazníků stoupá

V roce 2018 nakupovalo on‑line 60 % obyvatel Evropské unie ve věku 16 až 74 let, zatímco v roce 2008 to bylo 32 %. Přestože muži nakupují po internetu o něco více než ženy, za posledních deset let vzrostl podíl on‑line nakupujících více u žen (z 30 % v roce 2008 na 59 % v roce 2018) než u mužů (z 35 % v roce 2008 na 61 % v roce 2018). Celkově se podíl on‑line nakupujících zvýšil ve všech věkových skupinách obyvatel EU. Největší vzestup zaznamenali statistici u mladších uživatelů internetu ve věku 16 až 24 let (ze 40 % v roce 2008 na 72 % v roce 2018) a dále u osob ve věku 25 až 34 let (ze 46 % v roce 2008 na 78 % v roce 2018).

On‑line nakupují dva ze tří Čechů

Nejvyšší podíl lidí, kteří nakupovali on‑line, byl v loňském roce zaznamenán v Dánsku (84 %), ve Velké Británii (83 %), Nizozemsku (80 %), Švédsku (78 %) a Německu (77 %). V roce 2019 nakoupilo přes internet 59 % obyvatel Česka, přičemž ještě v roce 2010 nakupovala v e‑shopech pouze čtvrtina Čechů. Ženy nakupují na internetu nejčastěji oblečení a obuv (45 % z nich), kosmetiku (31 %), vstupenky (26 %) a ubytování (24 %). Muži si nejčastěji kupují přes internet počítače a elektroniku včetně příslušenství (30 %), oblečení a obuv (28 %), ubytování (26 %) a sportovní potřeby (24 %). On‑line nákupům v době Vánoc dominují mobilní telefony, dámské parfémy a stavebnice Lego.

Česko je e‑shopovou velmocí

Podle údajů České e‑commerce, která mapuje velikost a specifika českého trhu, se pyšníme nejvyšším počtem e‑shopů v Evropě (44 194). Tomu odpovídá i roční útrata za zboží z e‑shopů, která činí v průměru 8 794 Kč na osobu. Rok od roku se zvyšuje počet Čechů nakupujících v zahraničních e‑shopech. Historicky nejvíce nakupovali Češi on‑line dne 11. 12. 2018.